Bestil for over 400 kr. og få gratis levering.

Pasta kan hjælpe til en mere varieret kost

Hvad er en varieret kost?

En varieret kost, er en kost som indeholder madvare fra en masse forskellige grupper af fødevare. I denne artikel fokuserer vi på de plantebaserede. De forskellige fødevaregrupper er:

- Frugt og grønt af alle farver.

- Stivelse og Fuldkorn (Fx, kartofler, brød, brune ris og pasta)

- Bælgfrugter (Fx bønner og kikærter)

- Nødder og kerner,

Hvorfor er det vigtigt at spise varieret?

Det er vigtigt at spise varieret, fordi alle fødevaregrupper er gode til at bidrage med særlige næringsstoffer. Eksempelvis er kartofler rige på kulhydrat, bælgfrugter giver masser af protein og nødder indeholder sunde fedtstoffer. Derudover har hver enkelt fødevare et højt indhold af forskellige vitaminer og mineraler som er med til at holde os sunde. 

Hvis vi kun spiser få madvare, så indskrænker vi dermed hvilke vitaminer og mineraler vi får.

Udfordringer som gør det svært at spise varieret nok

Det er vigtigt at spise varieret. Men der kan være mange årsager til hvorfor det kan være en udfordring, at servere en varieret kost for enten sig selv eller familien. Måske du kan genkende en af følgende årsager:

- Du har få retter som du ved er en succes at servere for familien.

- Børnene har meget snævre mad-præferencer, og du ender ofte med at smide en masse mad ud, når du prøver noget nyt. 

- Du kender få retter som er hurtige og overskuelige at lave efter en lang dag. 

Hvordan kan pasta gøre min kost mere varieret?

Pasta er noget de fleste kan lide, og der findes nu et hav af muligheder for at købe pasta og spaghetti af forskellige råvare.

Du kan spise hvid hvede, fuldkornshvede, pasta af linsemel, soyamel, ærtemel, kikærtemel, rismel, majsmel osv. Desuden kan du lave spaghetti af squash, agurk, gulerødder og rødbeder. Det er kun fantasien som sætter grænser. Du kan prøve en masse forskellige af, og se hvilke der fungerer for netop dig og din familie.

På den måde kan du variere mellem fuldkorn (fuldkornspasta), bælgfrugter (kikærtepasta) og grøntsager (squashspaghetti), selv hvis du spiser den samme pastaret hver uge. 

Prøv vores No Bull Bolognese eller Chunky Cauliflower Carbonara, som er lette og hurtige at varme op og spise til hvilken som helst slags pasta, på en dag hvor det godt må gå hurtigt.

Kærligst,

Catharine.

Indsend en kommentar

Bemærk, at kommentarer skal godkendes, før de bliver offentliggjort